"Young Striders" Trip

On 3rd of February boys from „Young Striders” after-school club had a trip to the Central Museum of Firefighting in Mysłowice. It is the biggest firefighting museum in Poland, and one of the biggest in Europe. Boys could see there a lot of fire trucks, for example wooden horse-drawn fire-pump truck from 1717.
Boys could see more than four hundred fire-fighting exhibits and souvenirs. There were about 40 uniforms of firemen from about 20 countries, fire engines, photos, pumps, paintings, documents and searchreflector, which could illuminate at distance of 10 km!
During the trip, boys had to talk only in English. Guide showed them how old and new fire trucks look like.
The biggest attraction was a huge truck from U.S.A., which was used on the airport in Boston, Massachusetts.


text by Mike Bogdański


You can see the photos here:
https://drive.google.com/drive/folders/0B-jiW5SmNyGuaDhmbEFkY1hLOVU?usp=sharing

Wypełniłeś już PIT?

   Znów w łatwy sposób możemy pomóc Węgielkowi!

   Od stycznia rozpoczynamy rozliczanie PIT. Jak co roku prosimy o wsparcie i przekazanie 1% na Stowarzyszenie Węgielek! Bardzo prosimy o informowanie znajomych i rodziny o tej możliwości. 

 

   Numer krs Węgielka to: 0000150431


   Jak w zeszłym roku udostępniamy również możliwość darmowego skorzystania z programu e-pity, w ramach którego można prosto i szybko przygotować zeznanie roczne. Link poniżej

Robotyka/Lego Mindstorms – zajęcia pozalekcyjne

Jak zaprogramować robota, żeby zatrzymał się przed ścianą lub przepaścią, omijał przeszkody, jeździł wzdłuż wyznaczonej trasy albo linii, którą narysujemy? A może zaprojektować robota, który powie “przepraszam”, kiedy nas potrąci, potem podjedzie do nas i się przywita albo zaśmieje się, gdy zobaczy czerwony kolor? I gdyby jeszcze był zdalnie sterowany…

   Celem zajęć Robotyki jest nauka programowania w oparciu o roboty Lego Mindstorms. W trakcie zajęć chłopcy nauczą się pisać programy, które na podstawie sensorów dotyku, podczerwieni, ultradźwięku, koloru itd. uruchamiać będą poszczególne akcje i silniki robotów. Chłopcy nauczą się także badać zależności pomiędzy czujnikami i wykonywanymi akcjami oraz sprawdzać jak zmiany w programie wpływają na reakcję robotów. Priorytetem naszych zajęć jest nauka programowania robotów i ich twórcza przebudowa w zależności od wykorzystywanych czujników. Cykl zakończy się stworzeniem w grupach zarówno robotów, jak i przeznaczonych dla nich programów.

Poniżej prezentujemy filmik z zajęć:
www.youtube.com/watch

Dla ciekawskich link do nauki programowania z Lego Mindstorms: https://www.lego.com/pl-pl/mindstorms/learn-to-program

 

 

 

Wyprawa rowerowa

  10 stycznia 2017 r. uczniowie naszej szkoły mieli okazję poznać osobiście Pana Adama Tulca, który rok temu brał udział w wyprawie do Japonii pod nazwą Rowerowe Jamboree. Pan Adam razem z  siedemdziesięcioma uczestnikami  w sumie pokonał  niemal dwanaście tysięcy kilometrów. Cała wyprawa trwała około siedmiu miesięcy, a jej celem  było miasto Yamagouchi  w Japonii. To w nim właśnie w 2015 roku odbywały się światowe spotkania skautów z całego świata, w tym także i z Polski.

Pan Adam z pasją opowiedział nam o trudnym dla niego, blisko 1000 km odcinku drogi, prowadzącym przez Góry Pamir na terenie Tadżykistanu i Kirgistanu.

Jak przystało na rasowego rowerzystę przyjechał do nas do szkoły na rowerze pomimo tego, że za oknem było ponad 10 stopni mrozu i sporo śniegu. Przyznał się zresztą, że jeździ na rowerze cały rok, nie zważając na zmieniające się pory roku.

Jeśli ktoś chciałby poczytać  o tej wyprawie lub innych, niech koniecznie odwiedzi stronę www.rowerowejamboree.pl

Matematyczna wyspa skarbów!

   Uczniowie Kuźnicy mieli możliwość wzięcia udziału w nietypowej lekcji matematyki. Jako kapitanowie statków musieli poruszać się po klasie w określony matematycznie sposób, by zdobywać kufry złota. Aby tego dokonać uczniowie rozwiązywali zadania, np. sumowali liczby oczek po kilku rzutach kostką i porównywali różne wielkości.

   Dzięki tej grze i zainteresowaniu jej treścią, chłopcy nieświadomie poznawali coraz bardziej skomplikowane działania, a dzięki wprowadzaniu kolejnych zmiennych musieli uczyć się szacować ryzyko, przewidywać możliwe wyniki i dostosowywać je do nowych warunków. Celem gry było utrwalenie dodawania z przekroczeniem progu dziesiętnego, odejmowania z przekroczeniem progu dziesiętnego oraz mnożenia.